onderwijs & ontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling 

Duurzame schoolontwikkeling 

Duurzame schoolontwikkeling 

We leven in een continu en snel veranderde wereld, waarbij niemand weet hoe de samenleving er over enkele jaren uit zal zien. Het onderwijs wil leerlingen voorbereiden op de toekomst, maar hoe doe je dat als deze zo onzeker is? 

De school als ecosysteem

We leven met steeds meer mensen op deze planeet en onze huidige manier van leven raakt de grenzen van het draagvlak van de aarde. Het is een grote uitdaging om welvaart binnen de ecologische grenzen van de planeet te realiseren op een manier dat iedereen goed kan leven en niet slechts bepaalde bevoorrechte groepen mensen. Om dit te kunnen bereiken zijn er ingrijpende veranderingen nodig, er wordt in dit verband gesproken van ‘transitie’. Dit betekent dat we andere dingen moeten doen en niet de dingen een beetje anders doen. Ons onderwijs kan leerlingen en studenten helpen om zich voor te bereiden op participatie in een duurzamere samenleving, een samenleving in transitie.

De Whole School Approach to Sustainability (WSA) is een integrale schoolaanpak om duurzame ontwikkeling te integreren in het onderwijs. Integreren in de visie, het curriculum en de didactiek, de bedrijfsvoering, de deskundigheidsbevordering van al het personeel en dit met aandacht voor de omgeving van de school (UNESCO, 2016). Het is de synthese van deze verbindingen die een Whole School Approach tot een krachtige aanpak maakt. Een werkwijze die samen met  het hele team, de leerlingen en actoren uit de omgeving van de school wordt opgepakt. Hiermee wordt John Dewey’s uitspraak “Education is not preparation for life; education is life itself” in praktijk gebracht.

De WSA voor duurzame ontwikkeling gaat ervan uit dat het actief betrekken van jongeren bij alledaagse duurzaamheidsvraagstukken rond klimaat, energie, biodiversiteit, voeding en gezondheid de meest krachtige manier is om hen voor te bereiden op een duurzame toekomst.

De WSA-coaches van Overvecht | onderwijs & ontwikkeling gebruiken deze methode om scholen te begeleiden naar een integrale aanpak voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs. Samen transformeren we de school van leerinstituut naar ontmoetingsplek waar we leerlingen verleiden weer in contact te komen met elkaar. Zodat de schoolomgeving weer een plek wordt waar je als leerling en leraar graag wilt zijn.

Education is the foundation upon which we build our future.

Christine Gregoire